FAQ-side

Hos Solution Team vil vi gerne give vores kunder hurtigt adgang til information og svar på deres spørgsmål.
Derfor har vi oprettet en FAQ-side, hvor vi samler ofte stillede spørgsmål og svar.

Hjemmeside hosting, også kaldet webhosting eller webhotel, er i bund og grund din hjemmesides bopæl på nettet. For at gøre din hjemmeside tilgængelig på nettet, køber du plads på en server hvor hele hjemmesidens indhold placeres. På serveren bor der typisk flere hjemmesider (deraf betegnelsen webhotel).
Der findes forskellige webhosting/webhotel udbydere, som du kan købe serverplads hos, til din hjemmeside. Som det er tilfældet med almindelige hoteller, er der også forskel på webhoteller, mht. fx plads, pris, service og support mm. Det er vigtigt at vælge det webhotel som passer til din hjemmeside. Fx har en stor webshop brug for væsentlig mere plads end en mindre informationsside.
CMS står for Content Management System. På dansk kan man kalde det for et indholds administrations system. Fordelen ved at bruge CMS til hjemmesider er, at det bliver meget nemmere at vedligeholde og opdatere hjemmesidens indhold. WordPress er et eksempel på et CMS til hjemmesider, hvor hjemmesidens indhold, kan vedligeholdes og opdateres ved hjælp af et brugervenligt kontrolpanel.
En statisk hjemmeside består af en samling af HTML filer, som ligger på en webserver. Når hjemmesiden skal opdateres skal de enkelte HTML filer opdateres.
Når man bruger CMS til hjemmesider, som fx WordPress, kaldes det for dynamiske hjemmesider. Her ligger hjemmesidens indhold i en database, som webserveren skal hente og omdanne til HTML, for at hjemmesiden kan vises. Når hjemmesiden skal opdateres, foregår dette typisk gennem et brugervenligt kontrolpanel.
En almindelig hjemmeside kan sagtens have en blog. Bloggen giver mulighed for dynamisk indhold hvor forskellige blogindlæg (fx artikler eller nyheder) kan skrives og publiceres under forskellige kategorier. På en hjemmeside uden blog, vil indholdet typisk være mere statisk.
Som søgemaskine, har Google brug for at gennemgå hjemmesider (crawle) og finde ud af hvad de handler om, så hjemmesiderne kan indekseres. På den måde, kan Google hive de hjemmesider frem, som bedst matcher din søgning. Søger du fx efter ”køb grønne sokker”, så er det et succeskriterie for Google, at du får vist de forhandlere som sælger grønne sokker. Når Googles søgemaskinerobot (Googlebot) crawler en hjemmeside, undersøger den, ud over indhold, også hjemmesidens kvalitet, fx om hjemmesiden er optimeret til smartphones, om den er sikker, om den har en hurtig indlæsnings- og loadtid og meget mere. Derfor handler det om at have en hjemmeside som er søgemaskineoptimeret, både mht. indhold og teknisk kvalitet samt andre parametre som bl.a. troværdighed, når man gerne vil have vist sin hjemmeside på Google.
Der findes forskellige metoder til at drive trafik ind på en hjemmeside. Dem som besøger din hjemmeside kan have fundet og fulgt et link til den, fra et opslag på de sociale medier, eller fra en anden hjemmeside. De kan have fundet den blandt Googles Søgeresultater eller måske har de hjemmesidens adresse fra dit visitkort. Ud over almindelig brugertrafik, er der også søgemaskinerobotter og andre crawlers som besøger din hjemmeside.
Når du har oprettet en Google Analytics konto og du har opsat en ejendom og rapportering for den, skal der installeres en sporingskode på din hjemmeside. Herefter er du klar til at modtage data om dine besøgende og deres adfærd. Med Google Analytics kan du undersøge, hvor mange som besøger din hjemmeside, om antallet stiger eller falder, hvilke lande de kommer fra, hvilke sider de bruger mest tid på og meget mere. Husk at du med persondataforordningen (GDPR), skal informere dine besøgende om, at du bruger Google Analytics på hjemmesiden.
Teknisk skal man bruge et domæne, plads på et webhotel, software til at skabe, kode og håndtere hjemmesider med og/eller et CMS til hjemmesider. Indholdsmæssigt skal man bruge en mængde relevant kvalitets tekst, kombineret med fx billeder, grafik og video for at lave en hjemmeside.